Kisah Pemuda Al-Kahfi - ILMU UNTUK DIAMAL

Latest

Pesan Nabi : " Sampaikanlah dariku walau sebaris ayat . "

Facebook

BANNER 728X90

Saturday, May 7, 2016

Kisah Pemuda Al-Kahfi


Kisah Pemuda Al-Kahfi | Berkata al - Muhayimiyy , digelar sebagai surah Ashabul - Kahfi , sempena penghuni gua yang beriman kepada Allah , mengatasi tekanan musuh dan bergantung sepenuhnya kepada Allah swt .



Kisah Pemuda Al-Kahfi


Menurut Muhamad Ali al - Sabuniyy dalam tafsirnya Safwatu al - Tafasir , surah ini mengisahkan tentang tiga pemuda seperti berikut :

1. Ashab al - Kahfi


Para pemuda telah lari ke dalam gua semata - mata nak mempertahankan akidah Islam mereka . Lalu Allah swt telah menidurkan mereka dalam tempoh lebih 300 tahun . Kemudian mereka dibangunkan oleh Allah .

2. Pertemuan Nabi Musa dengan Nabi Khadr a.s.


Nabi Musa telah didedahkan dengan perkara - perkara ghaib yang dikurniakan ilmunya kepada hamba yang soleh ini seperti merosakkan kapal , membunuh budak lelaki dan mendirikan tembok buat penghuni kampung yang bersikap bakhil kepada mereka supaya lebih bersikap tawaduk dalam perkara melibatkan ilmu .

3. Raja Dzulkarnain



Seorang raja yang dianugerahi pemerintahan yang besar disebabkan keadilannya . Beliau telah diberi amanah pemerintahan empayar yang luas dari Timur hinggalah ke Barat . Selain itu Allah telah menggambarkan tentang tentang kekuasaan Zulkarnain yang telah membina tembok keselamatan yang besar bagi mengelakkan penghuni tempat itu dari kezaliman Ya'juj dan Ma'juj 


No comments:

Post a Comment