Janji Allah Pada Orang Yang Suka Bersedekah - ILMU UNTUK DIAMAL

Latest

Pesan Nabi : " Sampaikanlah dariku walau sebaris ayat . "

Facebook

BANNER 728X90

Wednesday, June 1, 2016

Janji Allah Pada Orang Yang Suka Bersedekah


Janji Allah Pada Orang Yang Suka Bersedekah | Dalam satu kisah yang popular, diceritakan Sayidina Ali bin Abi Thalib membeli sebiji buah delima buat penawar isterinya yang tercinta , Sayidatina Fatimah yang jatuh sakit dan sangat ingin makan buah delima . Dalam perjalanan pulang , beliau bertemu seorang tua yang sedang sakit yang juga sangat ingin makan buah delima .

Janji Allah Pada Orang Yang Suka Bersedekah

Mengingatkan pesan Nabi agar tidak menolak permintaan orang yang memerlukan , akhirnya Sayidina Ali memberikan buah delima tersebut kepada lelaki tua itu .

Sampai di rumah , Sayidina Ali menceritakan segala peristiwa yang berlaku . Dihatinya berharap isterinya memahami .

Kata Fatimah : " Wahai suamiku , mengapa engkau bersedih , demi Allah ketika engkau memberikan buah delima itu , aku berasa puas dan lenyap keinginanku kepada buah delima . "

Tiba-tiba terdengar ketukan di pintu . Rupa-rupanya Salman al-Farisi datang membawa sebuah bekas tertutup seraya berkata , " Aku menghantarnya untukmu daripada Allah melalui perantaraan Rasulullah s.a.w. "


Janji Allah Pada Orang Yang Suka Bersedekah


Sayidina Ali membuka penutupnya dan melihat di dalamnya ada sembilan biji buah delima . Beliau segera bertanya : " Wahai Salman , jika ini memang daripada Allah untukku , pasti jumlanya sepuluh , " seraya membacakan firman Allah yang bermaksud :

" Barang siapa membuat amal yang baik , maka baginya ( pahala ) sepuluh kali ganda amalnya . "
( Surah al-An'am 6 ; 160 )

Salman terus tertawa sambil mengembalikan sebiji buah delima yang ada di tangannya lalu berkata , " Wahai Allah , demi Allah aku hanya sekadar menguji sejauh mana keyakinanmu terhadap firman Allah yang engkau bacakan sebentar tadi . "

Begitu juga kisah Sayidatina Aisyah yang akan memperelokkan harta atau wang yang akan disedekahkan kepada fakir miskin dengan wangi-wangian , semata-mata untuk mencari keredhaan Allah s.w.t .

Beginilah antara suri teladan terbaik daripada insan pilihan Allah yang misi hidup mereka sentiasa ingin memberikan yang terbaik sama ada kepada Allah atau sesama manusia !



No comments:

Post a Comment